perjantai 17. toukokuuta 2019

Viimeiset fiilikset Saksasta

Huomenna olisi kotiin lähtö ja kolmen viikon saksan reissu olisi sitten ohi. Tänään hoidetaan viimeiset pakkaamiset, haetaan viimeiset kebabit ja levätään ennen huomista koko päivän reissaamista ja ennen paluuta Suomeen.

Minä itse olin koko viikon viikon kipeänä, joten pääsin töihin vain eilen käymään viimeistä kertaa työpaikalla. Oli kiva nähdä vielä viimeistä kertaa kaikki oman ryhmän työntekijät, lapset ja myös harjoittelija joka oli samassa ryhmässä minun kanssa. Sain ohjaajiltani muistoksi heistä ryhmän kuvan ja avain nauhan, jossa luki Köln.

Reissu on ollut ihan mahtava kokemus. Paljon on nähty esim. Kölnin tuomiokirkko joka oli todella hieno ja vaikuttava, näimme myös Maastrichtin ja saimme vähän nähdä Hollantia jonne aion vielä joskus mennä uudestaan. On tullut myös osteltua kaikkea todella paljon ainakin omalta osaltani.

Aikaisemmin olen pelännyt puhua englantia, koska olen aina ollut sitä mieltä, että olen todella huono siinä. Tämä reissu on kasvattanut itseluottamusta siinä, että osaan puhua edes jotenkin englantia ja tulen ymmärretyksi koska täällä on ollut pakko puhua englantia.

On ollut ihana reissu ja opettavaista nähdä miten Saksassa on erilainen kulttuuri päiväkodissa kuin Suomessa. Ja kuinka erilaista toisessa maassa on erilainen kulttuuri, kuten se, että ruokakaupassa ei ole ostoskoreja vaan pelkkiä ostoskärryjä.

Ja miten kaikki asiat saadaan hoidettua maassa missä kieltä ei osaa muuta kuin muutaman sanan, mutta kuitenkin pari sanaa enemmän kuin ennen kuin lähdettiin tänne reissuun. Kuten esim. postikorttien lähettäminen onnistui myös vaikka postitoimiston herra ei osannut yhtään englantia. Toivottavasti ne päätyvät myös perille.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Viimeiset fiilikset Saksasta

Huomenna olisi kotiin lähtö ja kolmen viikon saksan reissu olisi sitten ohi. Tänään hoidetaan viimeiset pakkaamiset, haetaan viimeiset kebab...